Projekt modelowy “STAR.pokolenia”

Do pobrania

PDF

Chcesz skorzystać z tego rozwiązania?

Skontaktuj się z nami: biuro@e.org.pl

Dlaczego

Głównym celem projektu jest zaangażowanie seniorów (zarówno tych bardziej, jak i mniej aktywnych) w nowe działania, danie im poczucia, że ich wiedza i doświadczenie są doceniane. To także spotkanie pokoleń, poszerzenie wiedzy dzieci i młodzieży o miejscowości, a przez to wzmocnienie lokalnego patriotyzmu

Dla kogo

Uczestnikami projektu są osoby starsze, związane z okolicą i zainteresowane jej historią, geografią i przyrodą. Odbiorcami są dzieci i młodzież, dla których to okazja do zdobycia nowej wiedzy i do dobrej zabawy.

Kto może zrealizować

Grupa chętnych seniorów, którzy mają szeroką wiedzę na temat lokalnej historii i przyrody, we współpracy z instytucją/organizacją.

Jak

• Krok 1. Zawiązanie grupy wolontariackiej i przygotowania

 

Nawet jeśli wasza miejscowość nie jest związana z taką fabryką jak Star, to na pewno ma historię, tradycje i miejsca warte przypomnienia, pokazania i spopularyzowania. Może lokalną tradycję rzemieślniczą, wyjątkowe zjawiska przyrodnicze, specyficzną architekturę?

 

Zastanówcie się w swoim gronie, czy jesteście gotowi stworzyć grupę wolontariuszy, która zaangażuje się w kilkumiesięczny projekt. Pomyślcie, jaka lokalna instytucja czy organizacja mogłaby wesprzeć wasze działania. Skontaktujcie się z nią i razem poszukajcie sposobów na ich sfinansowanie. Będziecie też potrzebować lokalu na spotkania.

 

Zróbcie wstępny plan działań i rozdzielcie między siebie zadania.

 

• Krok 2. Promocja

 

Opublikujcie informację o inicjatywie tworzenia gry i o pierwszym spotkaniu na swojej stronie internetowej, stwórzcie wydarzenie na Facebooku, poproście zaprzyjaźnione lokalne instytucje i organizacje o ich udostępnianie. Skontaktujcie się z lokalnymi mediami. Możecie przygotować plakaty z zaproszeniem na spotkanie i do wzięcia udziału
w przygotowywaniu gry. Zaproście znajomych i sąsiadów seniorów.

 

Róbcie zdjęcia podczas pracy nad grą i na bieżąco je publikujcie.

 

• Krok 3. Opracowanie gry

 

Na pierwsze spotkanie wydrukujcie kilka egzemplarzy mapy (w dużym formacie) swojej miejscowości lub okolicy.
Mając ją przed oczami, porozmawiajcie o tym, jakie ważne i ciekawe miejsca powinny się na niej znaleźć. Zaznaczcie je kolorowymi pisakami, tak by każdy kolor odpowiadał jednej kategorii, jak np. historia, przyroda, miejscowe legendy i tajemnice, czy ważne dla okolicy wydarzenie, a może miejsce właśnie takie jak Star. Podzielcie się na zespoły tematyczne zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i każdej podgrupie rozdajcie mapy. Potem spotykajcie się w zespołach, rozmawiajcie z ekspertami, zbierajcie nowe informacje, szukajcie interesujących szczegółów w bibliotece, archiwum, muzeum czy w parafii. Na pewno znajdziecie seniorów ekspertów, którzy wam pomogą. Wszystko notujcie i zaznaczajcie na mapie. Kiedy uznacie, że temat jest wyczerpany, połączcie punkty i spotkajcie się znów
wszyscy, żeby wszystko to nanieść na jedną główną mapę, która stanie się projektem planszy.

 

Działanie gry i jej zasady mogą opierać się na schemacie np. chińczyka, grzybobrania czy monopolu (ale wtedy pamiętajcie o sprawdzeniu, czy nie naruszycie praw autorskich). Jeśli chcecie stworzyć zupełnie nową, autorską
koncepcję, która będzie bardziej skomplikowana i będzie wymagała od graczy tematycznej wiedzy, najlepiej poszukajcie eksperta – może macie taką osobę wśród znajomych, a może w domu kultury jest sekcja gier planszowych. Aby dopracować grę, będziecie potrzebowali nawet kilkunastu spotkań i przeprowadzenia próbnych rozgrywek. Zatrudnijcie grafika i znajdźcie firmę, która wyprodukuje całość: plansze, karty, kostki, pionki, instrukcje i pudełka. Tak skalkulujcie liczbę egzemplarzy, by trafiły do szkół, bibliotek, ośrodków kultury, kawiarni oraz klubów i domów
seniora, a także do organizacji, które wspierają projekt.

 

• Krok 4. Prezentacja gry i zakończenie

 

Zaproponujcie szkole podstawowej międzypokoleniowe rozgrywki dla uczniów i seniorów. Będzie to okazja, by pokazać grę szerszemu gronu i opowiedzieć o inicjatywie. Warto na to wydarzenie zaprosić lokalne media.
Zamknięciem projektu może być plenerowe spotkanie – spacery poszczególnymi ścieżkami tematycznymi, których przewodnikami będą seniorzy.

Jak zarządzać działaniem

Kluczowe osoby w projekcie:
• koordynatorzy (dwie osoby, z których jedna zajmuje się sprawami organizacyjnymi, a druga jest odpowiedzialna za pracę z ludźmi: wolontariuszami i ekspertami);
• grupa zaangażowanych wolontariuszy

Jakie są koszty

Najważniejsze koszty:
• koordynacja,
• promocja,
• wyprodukowanie gry (plansza, pionki, pudełka, instrukcja).

Minimalne standardy

Konieczne są:
• grupa osób, która chce działać – wolontariusze, koordynatorzy,
• wspierająca instytucja/organizacja,
• miejsce do organizacji spotkań,
• promocja,
• środki finansowe,
• obsługa księgowa.

WIĘCEJ POMYSŁÓW I INSPIRACJI:

Towarzystwo Inicjatyw Twórczych stale poszerza bazę pomysłów na różne działania. Znajdziesz tu coś dla siebie:

Zobacz więcej
Sprytnych Rozwiązań

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

Poszukujesz inspiracji? Chcesz jako pierwsza/y dowiadywać się o aktualnych rekrutacjach? Zapisz się do naszego newslettera!

Wpisz swój adres e-mail oraz zapisz się:

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji w ramach newslettera od Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "ę". Wykorzystujemy Państwa dane osobowe w postaci adresu e-mail do informowania o bieżących działaniach i wydarzeniach. Administratorem Państwa danych jest Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” z siedzibą w Warszawie, ul. Mokotowska 55, 00-542 Warszawa. Dane udostępniamy tylko firmie IT, która obsługuje nasz system informatyczny (FreshMail) i prowadzi usługę Freshmail. Państwa dane nie zostaną przekazane innym podmiotom.

Towarzystwo Inicjatyw Twórczych “ę”
ul. Mokotowska 55
00-542 Warszawa
biuro@e.org.pl

KRS 0000084092
NIP 529-16-47-110

NA SKRÓTY

projekt Marianna Wybieralska | kodowanie Michał Sepioło